نوشته شده توسط : حامد سیفی


 

تنها اختلافی که میان جنگ های نرم در گذشته و حال می توان یافت، تفاوت در ابزارهای و روشهایی است که از سوی دشمنان مورد بهره برداری قرار می گیرد؛ زیرا انسان ها هر روزی به ابزارهای جدیدی دست می یابند که در گذشته غیرقابل دسترسی بود. فرهنگ و تمدن بشری همان گونه که به سوی کمال پیش می رود در ابزارها نیز کمال می یابد و نواقص و کمبودهای آن جبران می شود. دشمنان توحید و عدالت و اسلام نیز در مقابل، هر روز بیش از گذشته تلاش می کنند تا با استفاده از ابزارهای نوین، سد راه اهداف کمالی و عدالت خواهانه توده های مردم به ویژه مسلمانان و مومنان شوند.......................


تنها اختلافی که میان جنگ های نرم در گذشته و حال می توان یافت، تفاوت در ابزارهای و روشهایی است که از سوی دشمنان مورد بهره برداری قرار می گیرد؛ زیرا انسان ها هر روزی به ابزارهای جدیدی دست می یابند که در گذشته غیرقابل دسترسی بود. فرهنگ و تمدن بشری همان گونه که به سوی کمال پیش می رود در ابزارها نیز کمال می یابد و نواقص و کمبودهای آن جبران می شود. دشمنان توحید و عدالت و اسلام نیز در مقابل، هر روز بیش از گذشته تلاش می کنند تا با استفاده از ابزارهای نوین، سد راه اهداف کمالی و عدالت خواهانه توده های مردم به ویژه مسلمانان و مومنان شوند.

در گذشته ابزارهای جنگ نرم در داستان سرایی و شعر و مانند آن خلاصه می شد. اشعار هجوآمیز به ویژه در میدان های جنگی به عنوان رجز خوانده می شد تا روحیه مخاطبان را تضعیف کرده و شرایط روحی مبارزان را تغییر دهد. رجز و شعر دو کارکرد متضاد نسبت به دوست و دشمن داشت. اشعار به دوستان انگیزه مبارزه می بخشید و روحیه دشمنان را تضعیف می کرد.

داستان سرایی و افسانه سازی از شخصیت های پهلوانی از دیگر ابزارهایی بود که در جنگ نرم میان تمدن ها و اقوام و ملل بسیار مورد بهره برداری بوده است. اقوام از طریق افسانه ها و اسطوره سازی، نه تنها موقعیت خویش را فراتر از اقوام موجود تثبیت می کردند و به مردم و ملت خویش انگیزه می بخشیدند، بلکه اقوام و ملل دیگر را تحقیر کرده و به سخریه می گرفتند تا جایی که شخص از انتساب به قوم و قبیله ای شرم می داشت.

یکی از مهم ترین اتهاماتی که همواره به پیامبران از سوی دشمنان ایشان زده می شد، عنوان شاعری بود. این اتهام از آن رو زده می شد که آموزه های آنان را در حد سخنانی برای تحریک عواطف و احساسات پایین آورند و به مردم بقبولانند که آموزه های آنان بیرون از دایره عقلانیت می باشد و نمی تواند عامل خوشبختی و سعادت ایشان و دستور درست زندگانی بشر باشد.

دشمنان برای تحقیر و تمسخر پیامبران، خود از ابزار شعر بهره می بردند و این اشعار را به گونه ای می سرودندکه مخاطبان از انتساب خود به پیامبران و عنوان پیرو بودن شرم کنند (صافات آیه 36، طور آیه 30، انبیاء آیه 5 و حاقه آیه 41)

افسانه سرایی از دیگر روش هایی بود که دشمنان برای مقابله با پیامبران در جنگ نرم از آن استفاده بسیار می کردند که آیاتی چون آیه 25 سوره انعام و 31 سوره انفال و آیه 24 سوره نحل و 83 سوره مأمنون و 5 سوره فرقان و آیاتی دیگر بر آن دلالت می کند.

در جهان امروز، ابزارهایی که برای جنگ نرم مورد استفاده قرار می گیرد از تنوع و تعدد بسیاری برخوردار است. روزنامه ها، تلفن های همراه، ماهواره ها، رسانه های همگانی و اینترنت و شبکه جهانی آن، در کنار ابزارهای دیگر، مهم ترین ابزارهای جنگ نرم است که در بسیاری از کشورها و ملت ها تأثیرات مخرب خود را گذاشته و زمینه را برای تسلط جهانخواران و دشمنان مردم فراهم آورده است



:: موضوعات مرتبط: انواع ابزار های جنگ نرم , ,
:: بازدید از این مطلب : 808
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حامد سیفی

خبرگزاری فارس: مدیر عامل خبرگزاری مهر گفت: رسانه‌های داخلی به میزان اطلاع‌رسانی شفاف و منصفانه خود می‌توانند از مخاطبان رسانه‌های بیگانه بکاهند. به همین علت لازم است تاکتیک‌های دشمن را در این جنگ نرم به خوبی بشناسند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، جنگ نرم اگر چه اکنون به لحاظ توسعه ابزارهای ارتباطی اهمیت اصلی را در رویارویی‌ها یافته است ولی تقریباً قدمتی همپای جنگ سخت دارد.
اگر یک روز «ماکیاول» در کتاب معروف شهریار توصیه می‌کند که برای تسلط بر دشمنانت باید هم شیر باشی و هم روباه، یعنی فرمول برتری را در ترکیب روش‌های تهاجمی سخت و نرم می‌دیده است.
در دهه‌های اخیر هم افرادی چون «جوزف نای» با تئوری‌پردازی زمینه‌ساز تفکری راهبردی در غرب شدند که سلطه فرهنگی و تمدنی را پیش‌نیاز پایدار کردن سلطه سخت‌افزاری می‌داند.
از همین رو است که حضرت امام خمینی (ره) وابستگی فرهنگی را خطرناک و زمینه‌ای برای سلطه‌‌پذیری می‌دانستند و رهبر معظم انقلاب هم حداقل در 18 سال گذشته بارها با تعابیری چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی یا استعمار نوین نسبت به آن هشدار داده‌اند.
لذا بیجا نیست که افرادی نظیر «لاتوش» مهمترین مؤلفه تضمین منافع غرب را تحکیم جلوه‌های گوناگون تمدن غرب در جغرافیای مختلف می‌دانند. بر این اساس به طور مثال اگر تمدن و الگوهای فرهنگی غرب جای تمدن و الگوهای فرهنگی اسلامی و ایرانی نشست، غرب خود را پیروز منازعه دیده و وارد فاز جنگ سخت نمی‌شود.

*فارس: مهم‌ترین ابزار جنگ نرم چیست؟

*اسماعیلی: بدیهی است که مهمترین ابزار جنگ نرم تولید «پیام‌های مختلف» و توزیع آن از طریق ابزارهای اطلاع‌رسانی (رسانه‌ها) در جوامع هدف است.
این پیام‌ها قاعدتاً در چارچوب یک اندیشه سیاسی راهبردی و به قصد تأثیرگذاری و انحراف افکار عمومی از واقعیت‌ها تهیه و توزیع می‌شوند تا ضمن تصویرسازی مجازی از حقیقت، باورها و اراده مردم را در حمایت از یک نظام سیاسی تضعیف کرده یا در جهت مخالفت با آن تحریک کند.

*فارس: چگونه می‌توان دشمن را در جنگ نرم ناکام کرد؟

اسماعیلی: در وضعیت حاضر و اهمیتی که ابزارهای نوین ارتباطی در بستر اینترنت یافته‌اند، استراتژی‌های بیگانگان به جنگ نرم معطوف شده و انتظار می‌رود ما نیز با شناخت صحیح تهدیدها و فرصت‌ها این فضای ارتباطی و نیز شیوه‌های اقناعی در اطلاع‌رسانی عمل کنیم. به عبارتی اطلاع‌رسانی قانع‌کننده به مردم قطعاً دشمن را در جنگ نرم ناکام خواهد کرد.

فارس: چه تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی در جنگ نرم به کار برده می‌شود؟

اسماعیلی: پیگیری اهداف سلطه‌گرایانه در فرآیند جهانی شدن، عملیات روانی و فریب افکار عمومی از طرق گوناگون، تلاش در جهت تغییر الگوهای فرهنگی و بومی، ترویج سکولاریزم، بکارگیری شبکه‌های مجازی اجتماعی برای کاهش انسجام اجتماعی، تضعیف نظام فقاهتی و جایگاه مراجع عظام تقلید، ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی به ویژه در نسل جوان، دامن زدن و تعمیق شکاف‌های حاکمیتی و اجتماعی، ایجاد شکاف میان مدیران و نخبگان و همین طور ایجاد شایعه ناکارآمدی نظام اسلامی از مهمترین محورهایی است که نظام سلطه در راهبرد جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است.
نخبگان و به ویژه اهالی رسانه باید با شناخت دقیق تاکتیک‌های دشمن در جنگ نرم، خواسته یا ناخواسته در جهت اهداف آن‌ها حرکت نکنند.

فارس: نقش رسانه‌های خارجی در جنگ نرم علیه ایران چیست؟

اسماعیلی: رسانه‌های غربی بدون تردید تلاش می‌کنند تا با ارائه اطلاعات دسته‌بندی شده هدفدار، جامعه ما و به ویژه نسل جوان را تحت تأثیر قرار دهند.
بدون تردید سرمایه‌گذاری قدرت‌های غربی برای راه انداختن رسانه‌های فارسی اقدامی خیرخواهانه در جهت تقویت نظام جمهوری اسلامی نیست و انعکاس وسیع برخی رویدادهای داخلی کشور ـ که در بسیاری از خود کشورهای غربی هم متداول است ـ مانند اعتراض‌ها نشانه اهداف سیاسی پشت پرده برای ایجاد شکاف و بی‌اعتمادی میان مردم و نظام جمهوری اسلامی است.

فارس: وظیفه رسانه‌های داخلی در برابر این هجمه دشمن چیست؟

اسماعیلی: رسانه‌های داخلی وظیفه مهمی برعهده دارند. ابتدا باید ابزارها، روش‌ها و تاکتیک‌های دشمن در جنگ نرم را به خوبی بشناسند و سپس در جهت عکس آن اقدامات روشنگرانه انجام دهند.
به طور مثال اگر تبلیغ حاکمیت دوگانه یا اختلاف میان سران نظام محور اصلی فعالیت رسانه‌های بیگانه است، رسانه‌های داخلی موظفند با تولید مطالب اقناعی ضمن آشکار ساختن این هدف دشمن، مردم را به وحدت و یکپارچگی حاکمیت و جامعه امیدوار و مطمئن کنند.
از سوی دیگر باید توجه داشت میان نظام و مردم فاصله‌ای نیست و شفافیت در اطلاع‌رسانی، انعکاس دیدگاه‌های مختلف درون نظام و رعایت کامل قانون و اخلاق اسلامی و حرفه‌ای می‌تواند با کاهش مخاطبان رسانه‌های بیگانه، تحقق اهداف آن‌ها از جنگ نرم را با مشکل روبرو کند.
قطعاً رسانه‌های داخلی به میزان اطلاع‌رسانی شفاف و منصفانه خود می‌توانند از مخاطبان رسانه‌های بیگانه بکاهند



:: موضوعات مرتبط: رسانه‌های داخلی باید تاکتیک‌های دشمن در جنگ نرم را بشناسند , ,
:: بازدید از این مطلب : 576
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حامد سیفی

شايد پيشينه استفاده عام از شبكه هاي ماهواره اي به اوايل دهه هفتاد و پايان جنگ تحميلي برگردد و البته قبل از آن با آنتن هاي خيلي بلندي كه در شهرهاي شمالي كشور – فارغ از مناطق مرزي كه شبكه هاي تلويزيوني كشورهاي همسايه قابل دريافت است – بر پشت بام معدودي از افراد نصب مي شد ، در ساعاتي از روز برخي شبكه ها قابل رويت بود. در سالهاي نخست دهه هفتاد با ورود رسيورهاي آنالوگ ، ميزان كمي- كيفي دريافت كانال هاي ماهواره اي  افزايش يافت و الان با ورود و توزيع گسترده رسيورهاي گوناگون با ماركهاي مختلف و اغلب زير قيمت صد هزارتومان حجم استفاده از ماهواره ها روبه فزوني نهاده است. جالب است بدانيم كه اخيرا با ورود ديشهاي گردان (آفست) حجم دريافت كانالها به طور غير باوري افزايش يافته است.

 

با اين وجود و علي رغم منع قانوني استفاده از اين دستگاه ، فروشندگان آن به طور كاملا آشكار در فضاي مجازي به خريد و فروش رسيور ، ديش و انواع لوازم جانبي مشغولند و اساسا به ساپورت لوازم فروخته شده خود مي پردازند و حتي شبكه فوش اينترنتي رسور و ديش تاسيس كرده اند. جستجويي مختصر در اينترنت ، نشان مي دهد كه فروشندگان اين تجهيزات با ارائه شماره تماس به مشاوره پرداخته و در اسرع وقت نسبت به نصب ديش و راه اندازي ماهواره اقدام مي كنند . در كنار اينترنت در اكثر نيازمندي هاي روزنامه ها به ويژه در نيازمندي هاي همشهري ، فروشندگان ماهواره در قالب «نصب آنتن» به اين امر ! اقدام مي كنند.

به دليل نبود آمار دقيق و روشن، نمي توان حجم استفاده از شبكه هاي ماهواره اي را در ايران تعيين كرد وليكن با عنايت به شواهد و قرائن موجود مي توان حدس زد كه ميزان بهره برداري از اين شبكه ها در سال هاي اخير افزايش محسوسي داشته است.

به لحاظ فني در 159 مدار تلويزيوني در كل جهان، 203 ماهواره تلويزيوني فعال است كه از اين تعداد در 80 مدار قالب دريافت در ايران، يكصد ماهواره تلويزيوني- يعني نيمي از ماهواره هاي جهان- قرار دارد. اين تعداد ماهواره ها، امكان تماشاي حدود 18000 شبكه تلويزيوني را در ايران فراهم مي آورد. در كنار اين كارتهايي نيز فروشندگان تجهيزات ماهواره اي در اختيار فروشندگان قرار مي دهند كه در مواقعي صدها شبكه را به اين آمار اضافه مي كند.

 

 

با رسيورها و ديش هاي معمولي مي توان تا نزديك 2000 كانال ماهواره اي را در ايران با كيفيت بالا دريافت كرد.  شبكه هايي كه اكثر قريب به اتفاق  برنامه هاي آنها با سنت و فرهنگ ايراني و اسلامي در تضادند و اثرات مخرب روحي و رواني بر مخاطبين ايراني مي گذارند و يكي از مهمترين تكنيك ها و ابزار غرب در جنگ نرم عليه ارزش هاي اسلامي و ايراني است.

 

در بين شبكه هاي ماهواره اي كه به سهولت در ايران قابل دريافت است، بيش از 380 كانال خاص موسيقي وجود دارد كه شبانه روز در حال پخش موسيقي، كليپ، رقص، آهنگ هاي درخواستي و كنسرت هستند. عموم اين برنامه ها آكنده از حركات ضداخلاقي و اروتيكال است. در حاليكه علاوه بر اين شبكه هاي اختصاصي موزيكال، حدود 1200 شبكه هم در خلال برنامه هاي خود كليپ ها و شوهاي موزيكال پخش مي كنند.

در حوزه كودك و نوجوان بيش از 250 كانال ماهواره اي قابل دريافت در ايران است؛ ضمن آنكه بخش مهمي از برنامه هاي كانال هاي عمومي نيز ، به پخش برنامه هاي كودك و نوجوان اختصاص دارد. اين شبكه ها علاوه بر پخش كارتون هايي كه عموماً در تضاد با مباني اخلاقي ماست، به فرهنگ سازي ارزش هاي ليبرالي و امانيستي غرب در ذهنيت اطفال ايراني  مي كند و آنان را شيفته زندگي آمريكايي و غربي مي نمايد.

 در حوزه مصرف زدگي و فرهنگ سازي پوشش و مد، حدود 80 شبكه وجود دارد كه اختصاص به نمايش مد و لباس دارد، لباس هايي كه رسماً تبليغ فرهنگ عرياني است. اين شبكه ها، حتي تحت عنوان «ميس بيكيني» به تبليغ لباس زير مردانه و زنانه مي پردازند. بايستي بدانيم كه تبليغ پوشش و مدهاي غربي صرفاً به اين كانال ها منتهي نمي شود و ساير شبكه هاي ماهواره اي نيز در متن برنامه هاي خويش بدان اقدام مي ورزند.

در كنار كانال هاي ماهواره اي فوق، حجم شبكه هاي اروتيك قابل توجه است. به روي ماهواره هاي قابل دريافت در ايران 235 كانال اروتيك و 81 كانال پورنو وجود دارد. ضمن اينكه برخي شبكه هاي عمومي نيز در ساعاتي از شب نيز تبديل به كانال هاي پورنو گرافي مي شوند.

مروري بر موارد فوق كه به اجمال اشاره شد ، نشان مي دهد كه امپرياليسم رسانه اي غرب دنبال هويت زدايي از كشورهاي اسلامي ( به ويژه ايران) و تبليغ و ترويج فرهنگ منحط غربي است، چه اينكه فرهنگ و تمدن اسلامي را رقيب جدي خود مي داند. حجم انبوه و روزافزون اين شبكه ها باعث رويگرداني مخاطبين از فرهنگ خودي و دل بستن به آموزه هاي بيگانه مي شود. جالب است بدانيم كه رژيم صهيونيستي با دو ماهواره رسمي  2و Amos 1، 214 شبكه شبانه روزي راه اندازي كرده و بديهي است مهمترين هدف آن مبارزه با جهان اسلام و ارزش هاي اسلامي است و البته با توجه به دشمني عميق آن با جمهوري اسلامي ايران ، هدف عمده تهديدات نرم رسانه اي آن متوجه ماست.

در حوزه مسايل سياسي در كنار هزاران شبكه ماهواره اي، 32 شبكه فارسي زبان سياسي، ضد فرهنگي، تجزيه طلب و برانداز، قوم گرا، ضد ديني، فيلم و موسيقي فعاليت مي كنند كه هدف مشترك همه اينها القاء ارزش هاي ضد اسلامي به فرهنگ ايراني و دستكاري در افكار عمومي ملت ماست.

شبكه هاي فارسي زبان خارج نشين كه مورد حمايت پيدا وپنهان سرويس هاي امنيتي غرب و آمريكا هستند، ضمن پخش برنامه هاي ناسيوناليستي افراطي و شوونيستي به ايجاد شكاف هاي قومي، ملي و ديني مي زنند تا اقتدار ملي كشور را تضعيف و آن را در شرايطي از التهاب و اضطرار نگه دارند. درواقع با انواع تاكتيك هاي جنگ نرم (كلي گويي ، شايعه پراكني ، انسانيت زدايي ، ارائه پيشگوييهاي فاجعه آميز ، ايجاد تفرقه و تضاد و..) به مبارزه با نظام ارزشي و ساختار فرهنگي – عقيدتي ما مي پردازند.

در انتخاباتسال گذشته رياست جمهوري ، شبكه هاي ماهواره اي با استفاده از انواع تاكتيك هاي خبر رساني سعي در تاثيرگذاري در تصميم ملت ايران داشتند.در اين ميان نقش برخي  شبكه ها از جملهB.B.C Persian  ، VOA ، ‍CNN بارز تر بود. اين شبكه ها كه با CIA و MI6 ارتباط ارگانيك دارند با دستيازي به انواع تاكتيك هاي جنگ نرم در صدد القاي وجود دروغ بزرگ تقلب در انتخابات و به تبع آن مشروعيت زدايي از نظام جمهوري اسلامي ايران بودند.

در كنار شبكه هاي فوق، كانالهاي فارسي زباني چون تلويزيون رنگارنگ، ملي، پارس، آپادانا، ايرانيان، كانال يك، آزادي، تپش، ايران، جام جم بين المللي،  اميد ايران، IPN  و... كه اغلب به گروهگ هاي ضد انقلابي سلطنت طلب، كمونيست ها و... منتسب هستند به شايعه پراكني عليه نظام اسلامي مي پردازند.

جالب توجه است بدانيم كه طي چند ماه اخير رابرت مرداك، غول رسانه اي غرب و صهيونيست مقيم استراليا كه مجموعه رسانه اي نيوز كورپوريشن  News Corporation را در اختيار دارد ( با بيش از 60 شبكه تلويزيوني به 130 زبان دنيا، دهها نشريه و خبرگزاري)  ، شبكه فارسي زبان FARSI1 (فارسي وان) را با همكاري يك گروه افغاني بنام موبي(خانواده محسني) راه اندازي كرده است. اين شبكه كه در قالب پخش سريال ها و فيلم هاي سينمايي با دوبله فارسي فعاليت مي كند، دنبال تحقق اهداف صهيونيستي و ضد اسلامي و ايراني بنيانگذارانش است.

قابل ذكر است كه مرداك با درآمد سالانه 28 ميليارد دلار از فعاليت هاي رسانه اي به «سلطان شيطان رسانه ها» معروف شده است.

به نظر مي رسد با افزايش كمي شبكه هاي ماهواره اي و جذب مخاطبان ايراني، ترويج انگاره هاي ليبرالي به سهولت انجام مي گيرد و اين همان بخشي ازجنگ نرمي است كه امپرياليسم رسانه اي غرب دنبال پيروزي در آن است.

در پايان اين سوال مي ماند كه مسئولين محترم عرصه رسانه اي كشور به ويژه صدا و سيما با چه استراتژي ، تاكتيك و تكنيك هايي مي توانند در مقابل غول رسانه اي غرب مقابله كنند ؟ آيا فرماندهان ما در زمينه رسانه مي توانند دشمنان ما را با اين الگوها و روش ها شكست دهند؟ كاركرد و رسالت نهادهاي متولي فرهنگي و پژوهشگاهها و مراكز مطالعاتي مرتبط و به ويژه ژنرالهاي جنگ نرم جبهه خودي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي چيست؟ آيا با تعداد شبكه هاي تك رقمي و برنامه هاي بعضا غير جذاب مي توان به تقابل و جنگ رسانه اي دهها هزار شبكه خارجي رفت؟ آيا به عنوان مثال شبكه خبر ما با شبكه هاي خبري معروف مي تواند رقابت كند ؟ و ....سوال هاي بي شماري كه همواره بي پاسخند و البته دشمن و يا رقيب منتظر ما و پاسخ اين سوالها نمي ماند و .... .

 ادامه دارد......



:: موضوعات مرتبط: ما وماهواره (ابزار جنگ نرم) - قسمت اول , ,
:: بازدید از این مطلب : 803
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حامد سیفی

دبیر کمیته ساماندهی فضای مجازی و رسانه خراسان جنوبی گفت: فضای مجازی و اینترنت برای مقابله با جنگ نرم بسیار مؤثر است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، محمد مطهری‌فر مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه کارگروه فرهنگی کمیته ساماندهی فضای مجازی و رسانه خراسان جنوبی ضمن مهم برشمردن اهداف این کمیته اظهار داشت: از موثر‌ترین و کارآمد‌ترین ابزارهایی که بتوانیم در برابر جنگ نرم در این برهه از زمان استفاده کنیم اینترنت و فضاهای مجازی است که حرف نخست را می‌زند.

وی برقراری نظام مدیریت هماهنگ و جامع در حوزه فضای مجازی، جلوگیری از موازی کاری، نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از اینترنت، آموزش و هدایت کاربران برای استفاده صحیح از فضای مجازی، مدیریت ظرفیت‌های موجود و تولید محتوا در اینترنت، افزایش امنیت و کاهش آسیب‌پذیری جامعه از این شبکه، افزایش تعداد وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها و نظارت بر آنها و افزایش دانش و مهارت مربیان پرورشی، اساتید دانشگاه، روحانیان، خانواده‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان را برخی از اهداف کمیته ساماندهی فضای مجازی و رسانه دانست.

دبیر کمیته ساماندهی فضای مجازی و رسانه خراسان جنوبی ادامه داد: در سفر سوم رئیس جمهور به استان برنامه ارتقا و توسعه این کمیته با اهداف ترسیم شده با بیش ۶۰ طرح جامع به کارگروه فرهنگ و هنر ارائه شد که مورد تصویب قرار گرفت.

سعید کسرائی، مسئول دبیرخانه کمیته ساماندهی فضای مجازی خراسان جنوبی نیز تصریح کرد: کارگروه فرهنگی کمیته ساماندهی فضای مجازی یکی از مصوبات شورای سیاست‌گذاری این کمیته بوده که با هدف بحث و تبادل نظر برای مهندسی فرهنگی در حوزه فضای مجازی و تهیه طرح‌های جامع فرهنگی تدوین شده است.

حجت هاشمی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بیرجند نیز با بیان اینکه در این حوزه نیاز به شتاب است، گفت: هرچه دیرتر به این مقوله پرداخته شود آسیب‌های بیشتری متوجه جامعه می‌شود که شاید کنترل و بازسازی را مشکل‌تر کند.

در پایان چند نفر از اعضا شرکت‌کننده در این جلسه با بیان دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و برنامه‌های قابل اجرا در قالب این کارگروه بر تشکیل منظم و حداکثری این کارگروه تاکید کردند.



:: موضوعات مرتبط: فضای مجازی ابزار اساسی مقابله با جنگ نرم است , ,
:: بازدید از این مطلب : 566
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حامد سیفی

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» از رشت، حسین یکتا، رییس سابق ستاد راهیان نور کشور، در دومین سلسله همایش های به سوی فردا با عنوان “جنگ دیروز، جنگ امروز” که در مسجد امام حسین مجتبی(ع) رشت برگزار شد، گفت: در جنگ نرم سخنان رهبری باید به عنوان فتوا و حکم قطعی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ادبیات جنگ سخت انقطاع بوده است، خاطرنشان کرد: دشمن جنگ نرم با سلاح رایانه، پیامک و رسانه های گروهی به جنگ افکار آمده است.

رییس سابق ستاد راهیان نور کشور، با بیان اینکه جوانان امروز باید به عنون افسر جنگ نرم باشند، تاکید کرد: نبرد امروز، جنگ تمام اسلام در برابر تمام کفر است.

به گفته وی، باور به جنگ نرم، تخصصی کردن کارها، آرایش جنگ نرم و عمق بخشی به کارها از وظایف افسر جنگ نرم است.

یکتا با بیان اینکه دشمن در جنگ نرم از راه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وارد می شود، بیان داشت: تغییر رأی خواص جامعه از دیگر اقدامات دشمن در جنگ امروز است.

رییس سابق ستاد راهیان نور کشور تصریح کرد: در جنگ نرم، مصداق سخنان مقام معظم رهبری باید مورد توجه همه اقشار جامعه قرار گیرد.



:: موضوعات مرتبط: فضای مجازی، ابزار جنگ نرم در دست دشمن است , ,
:: بازدید از این مطلب : 554
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حامد سیفی

وقتی به "نرم افزارها" به چشم "جنگ نرم

حرف e  حرف عجیبی در انگلیسی است. اگر در اول کلمه ای بیاید آنرا دگرگون می کند و یه دنیا معنای جدید به آن اضافه می کند. مانند eBook, ePR, eMoney, eLaw,…    (کتاب الکترونیک، روابط عمومی الکترونیک، پول الکترونیک، حقوق الکترونیک و...) که این حرف e  مخفف کلمه الکترونیک است و مفهوم کلمه یا عبارتی را از شکل سنتی آن به شکل الکترونیک تغییر می دهد.

اگرe هم در آخر برخی از کلمات اضافه شود یا برداشته شود هم  می تواند معنی آن را به کل دگرگون کند. این همه را به عنوان مقدمه گفتم تا این نکته جالب و در عین حال تاسف بار را بگویم.

سایت دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها خبری از برگزاری یک همایش بین المللی کار کرده است:

کنفرانس بین المللی رایانه و مدل سازی جنگ نرم در سال 2010 که در 14-13 آذر ماه 1389،(4-5 December 2010) در فیلیپین، مانیلا برگزار می شود.

در توضیح این کنفرانس هم نوشته: "کنفرانس بین المللی رایانه و مدل سازی جنگ نرم بر آن است تا پژوهش های انجام شده در حیطه رایانه و جنگ نرم را مورد مداقه قرار دهد. این کنفرانس فرصتی برای تبادل ایده های جدید و تجربیات کاربردی، استقرار روابط تجاری و پژوهشی و همچنین کشف الگوهای جهانی برای همکاری در آینده فراهم می کند."

اول خیلی تاسف خوردم که آخرین زمان ارسال مقاله: 29 مرداد ماه (20 August 2010) است و دوستان 27 مرداد مطلب را در سایت گذاشته اند و زمانی باقی نمانده است. به سایت اصلی مراجعه کردم دیدم اصلا موضوع این نیست!

عنوان همایش را دقت کنید: 2010 International Conference on Computer and Software Modeling

بله، ماجرا از این قرار بود که دوستان دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها عنوان این همایش را اشتباه ترجمه کرده اند. یعنی Software نرم افزار را به عنوان جنگ نرم Soft war ترجمه کرده اند و یک اشتباه کوچک در ندیدن e موجب شده یک همایش کاملا فنی و مهندسی تبدیل شود به یک کنفرانس علوم انسانی.

گفتم این را زودتر اعلام کنم تا کسی زحمت نکشه یه مقاله ای درباره جنگ نرم بفرسته برای دبیرخانه همایش!!!. یک پیشنهاد دیگر هم دارم حداقل با استفاده از همین ابزار دم دستی جنگ نرم یعنی مترجم گوگل ! یکبار عنوان مقاله رو ترجمه می کردند شاید بهتر ترجمه می کرد.

:: موضوعات مرتبط: کنفرانس بین المللی رایانه و مدل سازی جنگ نرم در سال 2010 , ,
:: بازدید از این مطلب : 519
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1389 | نظرات ()