تاریخچه
نوشته شده توسط : حامد سیفی

جهان درست در متن جولان مدرنیزاسیون آمرانه آمریکایی شاهد پدیده سوم تیر سال ? ????در ایران بود. این پدیده در فضایی شکل گرفت که نومحافظه کاران چه بابت رفتارهای سیاسی خود در سطح دنیا و به ویژه خاورمیانه اسلامی که عمدتا با خشونت و قتل عام توام بوده و چه بدلیل حضور جریان اصلاح طلب در عرصه اجرایی ایران سرمست از قدرت بودند. بی شک احیای گفتمان اسلامی بعد از گذشت سه دهه از حدوث انقلاب اسلامی و رویکرد اتخاذی از سوی دولت نهم خواب خوش را از تئوریسین‌های نظم آرمانی جدید گرفت و به همین مناسبت بکارگیری تمام ظرفیت‌ها و شیوه‌های نبرد نرم برای مقابله با این پدیده جدی در دستور کار قرار گرفت. مراکز قدرت همچنان ابزار رسانه و از سویی امیدهای خود از اپوزیسیون خارجی در طیف‌ها و جریان‌های مختلف و همچنین مقربین سیاسی و فکری داخلی را جهت یک برخورد همه جانبه و تمام عیار فراخواند. الگوهای تجربه شده و نوبنیاد را در دستور کار قرار دادند تا بتوانند از نهادینه‌سازی این گفتمان و تحقق آن در ابعاد معرفتی و اجرایی جلوگیری نمایند.



به نظر می‌رسد آنچه که در دوره پسا انتخابات صورت پذیرفت متضمن وارسی جدی است. اتفاقات بعد از انتخابات اخیر چه از حیث دشمن شناسی و چه از حیث مقابله با تهدیدات آتی در نظام اسلامی نیازمند به ارزیابی استراتژیک می باشد. مع الوصف آنچه که مورد نظر می‌باشد ارایه این مطلب است که دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران سایر کاندیداهای این دوره انتخابات را نیز متقاعد کرده بود که شعارها و رویکردهای فارغ از گفتمان انقلاب اسلامی در بین توده‌های مردم از مشروعیت برخوردار نیست و گفتمان انقلاب اسلامی از چنان قدرت و صلابتی برخوردار است که اجازه طرح رویکردهای برآمده از التقاط و غربزدگی را سلب نموده است. از سویی دیگر نتیجه انتخابات حکایتگر آن بود که مردم ما در این آزمون تاریخی بین دو گفتمان متمایز عدالت و پیشرفت و رویکرد فوق الذکر به بسط حاکمیت گفتمان سوم تیر همچنان وفادارند.



گفتمانی با مولفه‌های مردم سالاری دینی، خودباوری و اعتماد به نفس، اعتقاد کامل به کارامدی دین در اداره جامعه و تداوم نظام ولایی، شجاعت و ایستادگی در برابر فزون خواهی دشمن، مردم داری و ساده زیستی، عشق و مهرورزی، نگاه توامان به پیشرفت مادی و معنوی جامعه که آن را در تقابل با گفتمان التقاط و غربزدگی می‌شناسند. گفتمانی با مولفه‌های نگاه حداقلی به دین، پذیرش غلبه تمدنی و معرفتی غرب، پذیرش سلطه بیگانه با سوء‌استفاده از عناوین فریبنده تنش زدایی و تعامل مثبت.



بدیهی است که این پیروزی قاطع و آن هم با اقبال بی‌نظیر چیزی جز عنایت خداوند بزرگ و کرامت ائمه معصومین(ع) به رهبری معظم انقلاب و مردم شریف ایران نیست و گرچه دشمنان نظام، در فردای انتخابات سعی کردند عظمت این پدیده را از مقابل دیدگان دنیا و حتی مردم ایران محو نمایند ولی دفاع قاطع و همه جانبه از این گفتمان و استمرار و تعمیق آن نیازمدن هوشیاری است.


 گفته می‌شود جنگ نرم (? )soft warمفهوم جدیدی است. حال آنکه به معنای وسیع آن از سابقه‌ای دیرپا برخوردار است. شاید مراد کسانی که آن را نو و بدیع می‌پندارند برخی از ابزارها و یا اشکال آن باشد که در گذشته مورد استفاده نبوده است، خاصه آنکه نبرد اطلاعاتی امروز را محصول دنیای نو می دانند. امروزه در جریان تعریف از جنگ نرم آن را نوع جدیدی از نبرد می شناسند که در حوزه رسانه اتفاق می‌افتد. در تعریف جنگ رسانه‌ای گفته می شود جنگ رسانه‌ای (? )media warاستفاده از رسانه‌ها برای تضعیف کشور هدف و بهره‌گیری از توان و ظرفیت رسانه‌ها اعم از مطبوعات، خبرگزاری ها، رادیو ، تلویزیون، اینترنت و اصول تبلیغات به منظور دفاع از منافع ملی است. در این نبرد هدف اصلی کاهش استانه تحمل ملی و کاستن از پایداری مردم کشور هدف است و در عین حال با ایجاد جاذبه فکری، تغییر ذائقه، باورها و هنجارهای حاکم مدنظر می‌باشد. جنگ رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین جنبه‌های جنگ نرم و جنگ‌های جدید بین‌المللی است.


ابزارهای ارتباطی و الکترونیکی تاثیرات عمیقی بر شکل دهی افکار عمومی دارند. لذا در جریان جنگ غیرسخت، رسانه‌ها نقش اصلی را به عهده دارند. در این مقطع تاریخی هم رسانه و هم سایر اشکال و ابزارهای نبرد نرم از اهمیت برخوردار می‌باشد. مارشال مک لوهان در همین خصوص می‌گویدک جنگ‌هایی که در آینده رخ خواهد داد به وسیله تسلیحات جنگی و در میدان‌های نبرد نخواهند بود بلکه این جنگ‌ها به دلیل تصوراتی صورت می‌پذیرد که رسانه‌های جمعی به مردم القا می‌کنند. رسانه‌ها به شیوه‌های گوناگون می‌کوشند فضای ذهنی گروه‌های هدف را در جهت اهداف و خواسته‌های حاکمان شکل دهند.


استعمار صرف نظر از شیوه‌های کهن با بهره مندی از رسانه‌ها و اقدامات فرهنگی تلاش می‌کند نظام هنجاری گروه هدف را به سمت مطلوب خود تغییر دهد.  



تغییر در علایق جوانان، مدل‌های پوشش و ارایش، ادبیات و منابع مطالعاتی، نحوه صرف اوقات فراغت، رواج مکتب‌های خاص هنری، تغییر در موسیقی رایج، گسست و بیگانگی با سنت‌های فرهنگی و فرهنگ سنتی در بین نسل جوان از آثار تغییر در نظام ارزشی جوامع محسوب می‌شود. بدیهی است که هویت ملی، دینی و اجتماعی ملت‌ها از جمله کانون‌هایی است که می‌تواند مورد هدف فعالیت‌های رسانه‌ای قرار گیرد. شیوه‌های تبلیغی از طریق ابزارهای انسانی و فنی از قبیل رسانه‌های تصویری و نوشتاری همچون چاپ و نمایش، شبکه‌های ماهواره ای و اینترنت تاثیرات شگرفی را برفرآیند شخصیتی جوانان بر جای می‌گذارند.


در همین جهت امپراطوری رسانه‌ای وابسته به صهیونیسم جهانی بیشترین سهم را در اقدامات جنگ نرم و در راستای جهانی‌سازی صورت می‌دهد. با نگاهی گذرا به حجم انبوه چاپ مطالب خاص با توسل به انگاره‌های مطلوب غرب در قالب انتشار کتاب، مجله و روزنامه و از طرفی کاربرد اخبار، اطلاعات و تحلیل ها از سوی پایگاه‌های خبری وابسته و صرف هزینه بسیار در این خصوص می‌توان به اهمیت موضوع پی برد. در جهان کنونی کسی نمی‌تواند نقش موثر تکنولوژی ماهواره‌ای بر ساختار ارتباطات و اطلاعات در سراسر دنیا را انکار نماید.



در عرص کاربرد فضای مجازی این اهمیت را پررنگ تر می‌یابیم. صرف نظر از تولید فیلم و سینما، تولید بازی‌های رایانه‌ای از ابزارهای پرنفوذی هستند که به علت تاثیرگذاری بالا و ایجاد انگیزه بسیار و جذابیت فوق‌العاده کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان را هدف قرار داده اند. به همین دلیل کارگردانان و برنامه ریزان جنگ‌های رسانه‌ای به آن توجه و امعان نظر دارند. اگر رادیو و تلویزیون در عصر جنگ جهانی دوم از اهمیت فوق‌العاده ای در راستای عملیات روانی برخوردار بود، دیری نپایید که صنعت نوین بازی های رایانه‌ای جای خود را در عرصه پدیده‌های صنعتی جدید باز کرد و به عنوان ابزار نوین عملیات روانی شناسایی شد. تقریبا از اوایل دهه ? ??میلادی بشر به فکر بازی‌های رایانه‌ای افتاد. این نحوه کاربرد از رایانه به تدریج در دهه‌های گذشته سیر صعودی پیمود. عمده‌ترین دلیل استفاده از این ابزار در بستر فرهنگ و سیاست حاکمیت فضای دو قطبی و جنگ سرد بود.


امروزه این بازی‌ها بخشی از عملیات روانی استراتژیک را شامل می‌شوند که عمدتا به تشریح خطی مشی ها، اهداف و مقاصد سیاسی نظام‌های سیاسی می پردازند و بیش از همه در راستای استراتژی‌های قدرت‌های بزرگ بکار می‌روند . در دو دهه اخیر پس از فروپاشی شوروی، ایالات متحده در راستای نظم مطلوب خود و حاکمیت دموکراسی آمریکایی و ارزش‌های مدنظر خویش جهت تحقق استراتژی نرم، ابزارهایی از این دست را مورد توجه جدی قرار داده است. برای ایالات متحده بسترسازی لازم و ایجاد فضای مناسب برای تجاوزات نظامی و تحقق استراتژی پیش دستانه در مواجهه با آنچه که به عنوان مقابله با تروریسم از آن یاد می‌کند از طرق مختلف و به ویژه ابزار فوق صورت می‌پذیرد. گرچه استفاده از ابزارهای نبرد نرم خود به خود زمینه هرگونه استفاده از زور با استفاده از شیوه‌های پیچیده و ابزارهای نظامی را سلب می‌نماید، به گونه ای که به صورت غیرمستقیم طرف مقابل را به تایید و انجام اعمال ناخواسته ای مغایر بینش قبلی حاکم وادار می‌کند و در جهت اهداف خود بکار می‌گیرد.


 با پشت سر گذاشتن جنگ سرد و با بسط نظریات تئوریسین‌های نظام لیبرال سرمایه داری همچون فوکویاما، هانتینگتون و الوین تافلر و پیگیری پروژه دموکراتیزاسیون آمرانه بسیاری از کشورها مد نظر این هدف استراتژیک قرار دارند. در بین این واحدهای ملی و در چارچوب طرح‌هایی همچون طرح خاورمیانه بزرگ و یا خاورمیانه جدید گروه کشورهای اسلامی از اهداف مهم این استراتژی قلمداد می‌شوند. لذا در کناره کاربرد سایر حوزه‌های جنگ نرم، بازی‌های رایانه‌ای جدید مورد توجه جدی واقع شده اند. کاربرد نمادهای اسلامی و دینی همچون استفاده از مکان‌های مذهبی مانند مساجد، استفاده از صدای عربی و فارسی، استفاده از صدای پس زمینه مانند پخش آیات قرآن و یا صلوات و... در این صنعت زمینه‌های الفائات لازم برای کاربران را فراهم می‌سازد.




:: موضوعات مرتبط: تاریخچه جنگ نرم , ,
:: بازدید از این مطلب : 603
|
امتیاز مطلب : 58
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: